Golden retriver eller Schäfer?


har extrem beslutsångest. Jag ska köpa en egen hund, och jag
har vart inne på en vit golden retriver i 3 år. Men sen jag såg Fridas
långhåriga schäfer (Svart) så har jag börjat fundera om.
Enda nackdelen med schäfer är att rasen är så sönderavlad och de kan ha
höft/rygg problem. Men om jag ska ha en Golden så ska den vara vit och
om det blir en schäfer ska den vara långhårig och svart!
Ska betala den för helt egna pengar också, så att det verklgen känns som att
det är min hund, bara min. Jag vill ha hunden till att ta långa promenader, springa
och träna med den och ta med den i skogen. Men den ska också vara sådär
toksocial och älska alla människor. Blir först när jag sålt hästen så det är några
månader dit men kanske dags att börja kolla upp olika uppfödare och läsa på
lite om de olika raserna. Tänker då inte skaffa hund förrän jag har mycket tid,
för det ska inte vara nån odräglig hund som skäller och drar i kopplet utan den
ska vara väldresserad och lydig ! :)


Kommentarer
Postat av: ...

Finns schäfrar som inte är så sönderavlade om man kollar mer mot bruksmodellen och dom som har en mera rak rygglinje istället för den slutande.

2008-09-19 @ 17:17:22
Postat av: sissi

men självklart den söta lilla vita :D

2008-09-19 @ 18:27:03
Postat av: Anne

SCHÄFER! ;D

2008-09-21 @ 13:50:15
Postat av: meg

låter som en bra plan sofie! se bara till att hitta en bra kennel med fina och friska hundar så ska du se att du får vad du vill ha ! :)

2008-09-21 @ 19:14:54
URL: http://malingrundell.blogg.se/
Postat av: lotta

Alla hundar kan ha rygg/höftproblem, inte minst golden. Vilken ras du än väljer, kolla föräldrarnas HD och AD diagnoser, och kolla även föräldrarnas syskons diagnoser. Ju mindre Höft och Armbågsfel det finns i släkten, ju mindre risk att din valp får det. Det låter som bra mål, med en väluppfostrad hund, men bakom det ligger en maaassa arbete som kräver en maaassa intresse :) Har du det, och mycket motivation, så tror jag din hund kommer bli precis som du vill ha den! Vilken ras du väljer, det är ju upp till dig, men det du beskriver låter mer som en golden :) lycka till!

2008-09-25 @ 15:31:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0